Super Social - maar wat is super?

Het semester loopt op zijn einde. Het blog waar ik zo veel tijd in heb gestoken ook. Het ging immers om een persoonlijk traject van drie maanden. En die drie maanden zitten erop. Ik ben tevreden over m’n blog. Over het resultaat, maar ook over het proces. Er is alleen een ding waar ik me niet in heb ontwikkeld. Een onderdeel wat je meestal ziet bij blogs, maar niet bij de mijne: social media. In het kader van toekomstige blogs zou ik me wel hierop willen oriënteren. Als ik weer aan een blog begin, wil ik weten hoe ik dat aan moet pakken. Ik ging op onderzoek uit. Ik las het onlangs verschenen boek Super Social, van Elja Daae.
Onprofessioneel
Ik ben begonnen aan de eerste regels van het eerste hoofdstuk. Ineens krijg ik jeuk. “Ik denk dat dat komt omdat we de wereld hebben verdeeld in mensen en bedrijven en hebben bedacht dat die twee totaal anders zijn.” Dat komt doordat. Klopt dat? Is dat geen contaminatie? Dat komt door/dat is omdat? Ik laat het wel voor wat het is; misschien heb ik het fout. Misschien is het een foutje van de schrijfster. Kan gebeuren I guess. De bladzijde erna. Telwoorden als honderd en duizend worden als nummers geschreven. Opzichzelfstaand zou dat nog niet zo erg zijn; het kan een bewuste stijlbreuk zijn. Ik raak inmiddels al wel een beetje geagiteerd.
Mijn voorgevoel bleek te kloppen. De ene taalfout volgde de andere op. Gek gebruik van leestekens, contaminaties, soms zelfs het compleet weglaten van letters en woorden: alsof ik het hoofdstuk moet corrigeren van die dyslectische projectgroepsgenoot.
Ik hield het naar mijn idee nog lang vol. Maar de absolute druppel deed op de laatste bladzijde van hoofdstuk 14 toch echt de emmer overlopen. “Als je wilt laten weten dat je nieuwe producten hebt of zelfs als je iets wilt verkopen, kun je het je volgers een stuk makkelijker maken door hun op sociale media te laten zien wat je in huis hebt of zelfs je socialemediaberichten te koppelen aan je webshop.” Hun. Hun! Ik herkauw de zin nog een keer. Hun? Dit was het. Ik was er klaar mee. Dit was Super Social voor mij. 173 bladzijdes is genoeg.
Het belang van grammatica
Ik heb in het kader van praktijkopdrachten op de opleiding al meerdere adviesrapporten moeten schrijven voor opdrachtgevers. Voor websites, socialmediakanalen, folders; alle communicatie-uitingen. En steeds weer komt een advies prominent terug. Zorg ervoor dat je teksten taalkundig kloppen. Als je teksten taalfouten bevatten, wat zegt dat dan over je professionaliteit? Mensen associëren slechte grammatica met onkunde en amateurisme. Mensen haken af. Zo ook ik. Heb ik er dan tenminste wat van opgestoken?
Wat wil ik leren?
Waar ik benieuwd naar ben, is hoofdzakelijk wat ik moet posten om relevant en interessant te zijn. Weten hoe een socialmediakanaal complementair kan zijn aan mijn blog. Dat hoopte ik te vinden in dit boek. Daae vertelt in haar inleiding dat ze uitgaat van een lezer die begaan is met social media. Dat scheelt. Hoef ik niet eerst door een aantal hoofdstukken aan basics die ik allang snap. Dacht ik.
Het boek
Het boek bestaat uit vier delen:
- Waarom je super social moet zijn
- Ken je socials
- De super sociale aanpak
- Zo word je super social
Het eerste deel had ik achteraf gezien prima kunnen missen. Veertig bladzijdes over waarom social media o zo belangrijk is. Hoe oude, conservatieve directeuren toch echt moeten inzien hoe belangrijk het allemaal wel niet is. Over hoe het inderdaad geen directe, meetbare resultaten oplevert, maar dat het een nieuwe vorm van webcare is en dat je daar toch echt goed aan moet denken. Over hoe je dergelijke taken niet moet delegeren aan een communicatiestagiaire, maar dat het echt loont om hier medewerkers voor aan te stellen. Interactie is namelijk key. Ik had deze hoofdstukken ook best voor d’r willen schrijven hoor, had haar weer tijd gescheeld. Met die tijd had ze er bijvoorbeeld een goede spellingscheck overheen kunnen halen.
Meer diepte
Het tweede deel gaf een overzicht van de socialmediakanalen die nu hot zijn, met de bijsluiter dat het absoluut van belang is dat je niet op elk kanaal dezelfde berichten moet posten. Ken je doelgroep!
Waar dit deel eigenlijk net zo basic was als het vorige, gaat dit deel tenminste wat meer de diepte in. Wat voor type content werkt op Facebook, waar moet je rekening mee houden op Instagram, wat kenmerkt de Twitteraar? Leuk om te lezen, maar tot nieuwe inzichten ben ik niet gekomen.
Dit deel sluit af met het hoofdstuk ‘Drie kanalen die jij nog niet gebruikt (maar mensen onder de twintig wel)’. Ik ben onder de twintig. Twee van de drie kanalen heb ik nog nooit gebruikt. In het kader van de drogreden van het anekdotisch bewijs zal ik hier maar geen conclusies aan hangen. Maar toch. Wou het even gezegd hebben.
Meer inhoud?
Inmiddels zit ik al twee uur te lezen. De ene taalfout volgt de andere op. Ik ben best trots; al 130 bladzijden gelezen en ik ben nog steeds bezig. Ik word beloond. Het wordt inhoudelijker. Het geeft wat meer te denken. Daae geeft tips over het gebruik van social media, manieren om een community te creëren met je doelgroep. Tips om je fans te bereiken en gebruiken. Interessant. Misschien dat als ik een socialmediaplan moet schrijven voor een opdrachtgever, ik deze hoofdstukken er even bij pak. Moet ik overigens aan toevoegen dat een kleine socialmediabrainstorm waarschijnlijk dezelfde resultaten zou kunnen opleveren. Na dit deel bladerde ik het boek nog even door: ik had genoeg gezien.
Het eindoordeel
Als student die al in het derde jaar zit van de opleiding communicatie, heb ik weinig nieuwe inzichten kunnen opdoen uit dit boek. Voor beginnende communicatiestudenten/-medewerkers kan het een nuttig boek zijn, zeker. Heb je inderdaad een directeur die niet zo gelooft in de kracht van social media? Raad hem dit boek vooral aan. Daar is het prima voor. Mits de taal en spelling gewoon goed in elkaar steken. Een absolute minimale vereiste voor een boek.
Terugkomend op mijn eigen behoefte: mijn vragen zijn niet beantwoord. Dit boek ging uit van een basiskennis van social media en dat heb ik naar mijn mening. Er zijn twee mogelijkheden: of dit boek dient meer als basic handleiding voor socialmediagebruik, of ik ben door m’n ervaring al een beetje een socialmedia-expert. Maar zijn we dat niet allemaal?
Maak jouw eigen website met JouwWeb